Puţini sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Pănculescu. După ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich, inginerul Gheorghe Pănculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. În 1878, Pănculescu revine în ţară pentru a construi calea ferată Bucureşti – Predeal. În acea perioadă inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel datorită metodei de montare a şinei pe traverse în spaţiul căii ferate, Pănculescu a reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul de livrare era de aproape cinci ani. Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează special la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Pănculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. În 1879, în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de genialitatea invenţiei româneşti. Aici, Gustave Eiffel , care avea să devine celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înălţarea unui turn ieşit din comun, la Paris, pentru Expoziţia Universală din 1889. Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la sol si asamblate dupa aceea, pe măsura ce se înălţa lucrarea. Interesant este şi faptul că destimul celor doi ingineri avea să se incheie, in acelaşi an, 1922.
Studiind documentele acelor vremuri , profesorul Eugen Stănescu a găsit un studiu intitulat „ Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat în 1887, în care celebrul inginer Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti – Predeal. Din păcate, numele inventatorului român este mult mai cunoscut în Franţa decât în ţara unde s-a născut. O şcoală generală din Vălenii de Munte poartă numele inginerului Pănculescu.
Turnul Eiffel din Paris este construit cu oţel fabricat la Reşiţa. Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie : „Made in Reşiţa – Romania”, dar mai are in compoziţia lui oţel de la furnalul din satul hunedorean Govăjdie. Acest furnal care a produs fonta pentru realizarea mai multor elemente de rezistenţă ale Turnului Eiffel din Paris, va fi reabilitat şi pus în valoare din punct de vedere turistic. Procesul va costa 1,5 milioane de euro şi va fi realizat cu ajutorul unui proiect cu finanţare nerambursabilă.
Curiozităţi despre Turnul Eiffel :
• Design-ul turnului este atât de economic încât , dacă s-ar topi cele 7300 de tone de stuctură metalică, ar umple pătratul de 125 m² de la baza turnului cu o grosime de numai 6 cm, presupunând că densitatea metalului este de 7,8 tone / m³.
• Pentru a nu rugini, turnul este vopsit la fiecare 7 ani cu 50 de tone de vopsea maro închis.
• Designer-ul Gustave Eiffel a gravat pe turn numele a 72 de personalităţi franceze
• (oameni de ştiinţă, ingineri şi alţi francezi remarcabili).
• Forma îndrăzneaţă şi aeresită a turnului – care a şocat pe mai mulţi la început – a fost obţinută de inginerul Eiffel pornind de la considerente privind rezistenţa în faţa vântului.
• Curbele turnului au fost determinate prin metode grafice, pentru a impresiona prin putere şi frumuseţe. Cea mai recentă explicaţie afirmă că s-a folosit o ecuaţie integrală neliniară bazată pe contrabalansarea presiunii vântului în orice punct al turnului cu tensiunea dintre elementele construcţiei din acel punct.
***
Personalităţi care au schimbat istoria lumii : De la Revoluţia Franceză pînă la începutul secolului XX : 1789 – 1914. – Bucureşti, 2003. – P. 280 – 281.
Natalia Şveţ
No comments:
Post a Comment