Tuesday, March 27, 2012

Turnul Eiffel, construit după tehnologie românească


           PuÅ£ini sunt cei care ÅŸtiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Pănculescu. După ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich, inginerul Gheorghe Pănculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. ÃŽn 1878, Pănculescu revine în Å£ară pentru a construi calea ferată BucureÅŸti – Predeal. ÃŽn acea perioadă inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, care avea să revoluÅ£ioneze construcÅ£iile metalice. Astfel datorită metodei de montare a ÅŸinei pe traverse în spaÅ£iul căii ferate, Pănculescu a reuÅŸit să termine lucrarea concesionată în mai puÅ£in de un an, deÅŸi termenul de livrare era de aproape cinci ani. Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează special la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Pănculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. ÃŽn 1879, în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Pănculescu ÅŸi a fost impresionat de genialitatea invenÅ£iei româneÅŸti. Aici, Gustave Eiffel , care avea să devine celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înălÅ£area unui turn ieÅŸit din comun, la Paris, pentru ExpoziÅ£ia Universală din 1889. ÃŽmpreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcÅ£ia turnului, folosind subansamble metalice confecÅ£ionate la sol si asamblate dupa aceea, pe măsura ce se înălÅ£a lucrarea. Interesant este ÅŸi faptul că destimul celor doi ingineri avea să se incheie, in acelaÅŸi an, 1922.
         Studiind documentele acelor vremuri , profesorul Eugen Stănescu a găsit un studiu intitulat „ Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat în 1887, în care celebrul inginer Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu la construcÅ£ia tronsonului de cale ferată BucureÅŸti – Predeal. Din păcate, numele inventatorului român este mult mai cunoscut în FranÅ£a decât în Å£ara unde s-a născut. O ÅŸcoală generală din Vălenii de Munte poartă numele inginerului Pănculescu.

   Turnul Eiffel din Paris este construit cu oÅ£el fabricat la ReÅŸiÅ£a. Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie : „Made in ReÅŸiÅ£a – Romania”, dar mai are in compoziÅ£ia lui oÅ£el de la furnalul din satul hunedorean Govăjdie. Acest furnal care a produs fonta pentru realizarea mai multor elemente de rezistenţă ale Turnului Eiffel din Paris, va fi reabilitat ÅŸi pus în valoare din punct de vedere turistic. Procesul va costa 1,5 milioane de euro ÅŸi va fi realizat cu ajutorul unui proiect cu finanÅ£are nerambursabilă.


                                                Curiozităţi despre Turnul Eiffel :
•    Design-ul turnului este atât de economic încât , dacă s-ar topi cele 7300 de tone de stuctură metalică, ar umple pătratul de 125 m² de la baza turnului cu o grosime de numai 6 cm, presupunând că densitatea metalului este de 7,8 tone / m³.
•    Pentru a nu rugini, turnul este vopsit la fiecare 7 ani cu 50 de tone de vopsea maro închis.
•    Designer-ul Gustave Eiffel a gravat pe turn numele a 72 de personalităţi franceze
•    (oameni de ÅŸtiinţă, ingineri ÅŸi alÅ£i francezi remarcabili).
•    Forma îndrăzneaţă ÅŸi aeresită a turnului – care a ÅŸocat pe mai mulÅ£i la început – a fost obÅ£inută de inginerul Eiffel pornind de la considerente privind rezistenÅ£a în faÅ£a vântului.
•    Curbele turnului au fost determinate prin metode grafice, pentru a impresiona prin putere ÅŸi frumuseÅ£e.  Cea mai recentă explicaÅ£ie afirmă că s-a folosit o ecuaÅ£ie integrală neliniară bazată pe contrabalansarea presiunii vântului în orice punct al turnului cu tensiunea dintre elementele construcÅ£iei din acel punct. 
                                                       
                                                                       ***
Personalităţi care au schimbat istoria lumii : De la RevoluÅ£ia Franceză pînă la începutul secolului XX : 1789 – 1914. – BucureÅŸti, 2003. – P. 280 – 281.

                                                                                                                                           Natalia ÅžveÅ£

No comments:

Post a Comment